30 augusti 2012

Citronsås till stekt lax och ris

Steka en bit lax och koka lite ris är verkligen snabbmat. Jag blev nyligen bjuden på detta med bearnaisesås av halvfabrikat. (Inom familjen). Överraskande gott!

Men jag vill gärna bjuda på den här citronsåsen som är fantastisk. Om man har tid för en utsvävning.

Jag har nyligen upptäckt att Bong har nytt recept på buljongtärningar utan konstiga tillsatser. Deras fond är  också "i min smak".


 
 
CITRONSÅS  
2 msk smör
2 msk mjöl
2 ½ dl vatten
1 tsk grönsaksfond eller ½  grönsaksbuljongtärning
2 ägg
½ dl citronsaft, ungefär
lite salt
 

Fräs smör och mjöl och tillsätt kokande vatten med fond i omgångar under vispning.  
Vispa ägg och citronsaft mycket kraftigt i en skål. Spara lite av citronsaften till avsmakning om du vill ha en mild sås. Häll detta i den sjudande såsen under kraftig vispning. Värm såsen till nära kokpunkten under fortsatt vispning. Smaka av med salt, citron och kanske en aning timjan. Man kan också göra en stark sås med mera citron och då bryta med en nypa socker.

2 kommentarer:

  1. Ska prova detta recept senare ikväll nör jag lagar födelsedagsmiddag till hustrun. Glad att jag hittade ett recept på citronsås utan crème fraiche, eftersom det är väldigt svårt att få tag på här i Texas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för gensvar. Har undrat mycket vilka recept USA-läsarna vill ha.Ann

      Radera