14 augusti 2012

Rösti

Hur enkelt får det vara för att kallas recept? Tydligen är råstekt potatiskaka inte så vanligt. Det var nytt för mina barnbarn, som blev så förtjusta att jag kunde laga det vid varje besök förra sensommaren. Jag tycker nämligen att de blir särskilt läckra med färskpotatis (god, mjölig sådan).


För att åstadkomma bildens skapelse råriver man  en stor potatis och breder ut raspet i en varm stekpanna med olja. Jag blandar gärna olivolja och rapsolja.Ju tunnare kaka, desto läckrare. Vänd den när den är välstekt och håller ihop och stek den andra sidan på samma sätt. Salta när den är klar. En del steker röstin med lock på pannan allra först, men jag vill att så mycket vatten som möjligt ska avdunsta så att den blir spröd.

Är matlaget stort får man steka i alla sina stekpannor på samma gång och ändå kan det nog bli problematiskt för de brukar vara populära.

Kan kombineras med andra rätter som tillbehör. Jag steker den gärna som lunchrätt med lite färska grönsaker som rödbetor, gröna bönor, lök och lite gräddfil eller turkisk yoghurt.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar