02 augusti 2012

Stekt squash

Nu kommer bamseskördarna för många. Det gäller att hålla bladen i god tillväxt för att få stora frukter, men de godaste har just den storlek man ser i affärernas grönsaksdiskar. Ibland råkar de dra iväg men då finns det också rätter man kan använda dem till.


 

En fransyska lärde mig för ganska länge sedan att använda courgette, som de heter på franska. Claude åt helst vegetariska rätter och lagade enkel men god mat av goda råvaror. Squash borde jag steka i olivolja, skivad på tvären och kryddad med olika örtkryddor och salt. Det såg trevligt ut och smakade gott med halverade tomater som fick steka med i pannan. Jag strör också över lite hackad persilja. Det enda tillägg jag gjort är att tillsätta en nypa currypulver. Hon ville aldrig tipsa om vilka örter hon föredrog utan betonade bara lite av varje.

Vid årets premiär har jag kryddat med oregano, basilika, persilja, salt och svartpeppar och stekt i smör och olja. Den där gnuttan curry blev i stället garam masala. Squashen är i miniformat och allt ryms i min käraste gjutjärnsstekpanna, som är bara 17 cm. Färgerna på bilden är missvisande. Den stekta squashen är faktiskt mörkare och ser lockande ut. Gott var det med en ostsmörgås som tillbehör. Kan kombineras i det oändliga med andra rätter.




Jag blev såld på squash efter Claudes lovord och lagade diverse rätter med fyllningar av både kött och  ris och ost. Väldigt gott! Nu är jag inne i en fas med mera renodlade rätter där squashsmaken utnyttjas och får dominera. Det finns ett par "trotjänare" som vi inte tröttnar på och jag vill gärna publicera dem om det finns intresse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar