05 augusti 2012

Salladssoppa

Kan ett recept låta mer oglamoröst? Ånej, tänkte jag första gången jag hörde ordet. Men det kom från den skickligaste kokerska jag känt. Vi bodde grannar i samma hus några år. Tant A. var flickan från landet som beslöt sig för att bli kokerska. Efter inledande praktik kom hon till Operakällaren som elev. I Stockholm visste kloka människor att använda hennes tjänster och hon handplockades till att stå för mathållningen på Stora Karlsö under de kungliga jakterna. Tillbaka i hembygden blev hon en legend.

Mina finaste minnen av henne är när vi spritade ärter och snoppade bönor ute i trädgården. Hon var väl närmare nittio år men kom alltid ut för att hjälpa mig när jag kom med skördar från mitt torp. Hon var en god berättare och berättade allra helst från sin uppväxt på en bondgård. Om sitt yrkesliv var hon mera kortfattad.

Nåväl, ett år hann vi inte äta upp all sallad. Det var delvis grova sorter som Bavaria, Roman och någon röd sort. - Koka soppa! sa tant A. - Hur då? - Som spenatsoppa. Kokboken rådfrågades och det blev så mycket soppa att familjen blev reserverad. Nu är jag sugen igen med för stor skörd av Romansallad och röd chili som börjat mogna på friland. Den borde kunna ge lite sting åt soppan.



Efter några provkok har jag enats med mig själv om följande recept:


SALLADSSOPPA

2 schalottenlökar eller 1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
1 tsk vetemjöl
4 dl höns- eller grönsaksbuljong
200 g sallad
2 dl djupfrysta ärter
2 dl creme fraiche
5 cm chilipeppar av den sort som säljs i alla grönsaksdiskar
salt, peppar
1/2 tsk citronsaft eller något mer efter avsmakning

Fräs den hackade löken i smör utan att den tar färg. Rör i mjölet och tillsätt buljong. Koka upp detta och tillsätt grovhackad sallad och finhackad chili samt ärter. Koka ca 10 minuter. Mixa allt. Häll i creme fraiche och mixa lite till. Smaka av med salt, peppar och citronsaft.

Man kan öka salladsmängden något för en tjockare soppa och vara försiktig med chilipeppar om man är tveksam till den. I så fall får man kanske krydda lite mer vid avsmakningen. Typiskt recept att pröva sig fram själv med.

 


Lindbloms vattenstämpel har av misstag hamnat på några av mina sista bilder, vilket ska rättas till. De bilder jag använt från Lindbloms Frö har namnet med större text. Alla andra bilder är mina egna.

1 kommentar: