07 augusti 2012

Krusbärsmuffins


Krusbärsskörden är ju fin och riklig i år. Jag är väldigt glad för att så många har prövat mina krusbärsrecept. Det fanns fortfarande bär kvar på min enda buske och som variation har jag lagt dem i mitt recept på yoghurtmuffins, vilket sommaren till ära får nytt namn. Den friska bärsmaken är perfekt i en söt kaka. Men jag måste alltid pröva mer, så det blev blåbär i några. Jag föredrar krusbären.




KRUSBÄRSMUFFINS 

2ägg
1¾ dl socker
1¼ dl turkisk yoghurt
¾ dl solrosolja eller annan neutral olja
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver 
mogna krusbär eller blåbär

Vispa ägg och socker. Tillsätt resten.
Lägg i varje form ett ituskuret stort krusbär eller två mindre. Strö lite socker på varje bär. Jag strödde socker på blåbären också vilket var fel. för de saftade sig för mycket.

 Kan bakas i pappersformar om man sätter in dem genast i ugnen. Grädda i 225 grader.


2 kommentarer:

  1. Vad spännande med muffins med krusbär! Mina föräldrar har krusbär på sin tomt, kanske sk gå dit och nalla lite ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande att se vad du kan hitta på med krusbär. Det finns inte så många krusbärsrecept. Annie

      Radera