06 juli 2012

Torsk med aprikoser

Färsk torsk i juli anses ju mindre bra. Man ska äta torsk som är fiskad de månader som har bokstaven R i namnet. Men den som äter djupfryst är oberoende och tar vad som finns hemma. Det kan bli lite tjatigt efter all torskfisk under vintern så jag prövade med lite orange som tillbehör och grön blast från den nya vitlöken. Efter att ha lagat torsk igen har jag en liten brasklapp. Se längst ner.

Aprikoser till torskfilé

TORSK MED APRIKOS

2 pers

3 hg torskfilé eller annan vit fisk
4 aprikoser
färsk vitlök, rödlök eller annan lök
1 kvist basilika
1-2 msk riven smakrik ost (kan uteslutas)
1 msk smör
salt, svartpeppar
1/2 citron

Salta fisken och låt den stå en stund för att bli fastare.

Bottna en smord form med aprikosbitar, hackad lök och grovriven basilika. Klicka på 1 msk smör. Lägg fisken ovanpå och strö på lite riven ost. Peppra lätt.

Baka i 175 grader 15-20 minuter.

Pressa ev citron över portionen efter smak. Servera med kokt ris.


Det fanns ännu en torskfilé i frysen. Den  kokte jag och vågar nu säga att torsk nog blir bättre kokt än ugnsbakad. Det gäller väl de flesta torskfiskar. Men man måste ju variera sig. Aprikos var smakmässigt mycket bra. Däremot ska man ha mindre basilika än jag visar på bilden. Öppet för nytt försök, men inte av mig som nu köper torskfisk först till hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar