15 juli 2012

Färsk sej

Det var jag som inte skulle äta torskfisk förrän till hösten. Så blev det semester för en tid sedan och rutinerna rubbas. Kusinen som bevarat mormor Maries hus kom med sej som han fiskat utanför hennes båthus. Barndomens underbara minnen av fiskkok sent på kvällen, när dagens fiskare i familjen kom hem, ger en skön känsla. Ska jag nu koka fisk klockan tio på kvällen, eller vara tråkig  och bekväm?

Jag har sågat mycket ved under dagen och är lite seg, så fisken får bli  lunch nästa dag. Bostaden är primitiv  och matförrådet minimalt. Men vilken lunch! Kokt färsk fisk med en smörklick och morot samt en knäckebrödssmörgås.

Kokt sej

Är det med festliga, nattliga familjefester man lär barn tycka om fisk? Kokt vitfisk är fortfarande en favoritmiddag. Nu ser jag fram mot att min fiskhandlerska får hem färsk skrubba eller flundra på onsdag.


Det lät ju som en skröna men allt var faktiskt sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar