21 juli 2012

Friterade squashblommor

Squashblommor
Äras den som äras bör. Sydsvenskan hade en gång en av vårt lands bästa matskribenter, Anna Greta Persson. Matkunnig och stilist, kreativ och inspirerande. Man hittar en del om henne på nätet.

Hennes fina frityrsmet har jag bara provat någon gång. I stället har jag rört ihop mjöl och vatten,  doppat blommorna och stekt dem i lite olja. Sådan fuskvara kallar jag friterad på gårdagens makrilltallrik.

FRITERADE LÖKRINGAR

Nu citerar jag Anna Greta Persson:

" Vi har länge sökt något för ovana mera säkert och fann ett amerikanskt recept. En del öl, en del vetemjöl. Punkt slut.

Vi prövade med två deciliter av varje och vispade samman. Ölet är bäst när det är avslaget, fritt från skum. Smeten får vila minst tre timmar. Då händer det som gör frityren spröd och luftig. Alkoholen i ölet påverkar mjölets gluten, dess protein och bäddar för att smeten ska puffa upp i den heta oljan.

...     Vi friterade lökringar. ...Tre gula lökar, så stora som möjligt, skäres i ringar, drygt en halv centimeter breda.

Fem centimeter med olja i en vid låg panna, stek- eller traktörpanna. Hetta upp olja och pröva med en tesked. Om det brusar och bubblar om smeten som raskt flyter upp och blir guldgul, är temperaturen lagom. Det betyder något under rykpunkten. Oljan får inte bli så het att den ryker.

Bred ut flera lager hushållspapper på ett fat.

Doppa lökringarna, några i taget i frityrsmeten och låt dem sjuda guldgula, spröda. Lägg efter hand upp på papperet där de får droppa av.
...
När allt är friterat, saltas försiktigt. Oljan får svalna i pannan. Den silas i kaffefilter och slås tillbaka i flaskan för senare fritering. Som salladsolja duger den inte längre.

Friterad lök kan frysas in...någon månad ...tina i ugn, 200 grader under fyra à fem minuter."

Kommentar:
Jag är lite harig när det gäller fritering och är noga med att ha ett stort lock till hands som man kan täcka grytan med om något skulle gå snett.


Friterade squashblommor

Blommor och tunna skivor av squash friteras på samma sätt i het olja en kort minut.( enl A G Persson)

I Spanien och Italien köper man en knippa blommor på torget. Vi som har ett par plantor för att fylla husbehovet av squash får väl spänta i med lite andra grönsaker. Det är ju bara hanblommorna, de på smala stjälkar, man kan skörda av. Lämna någon kvar för pollinering.

Frityrsmeten är bombsäker. Allt blir bra. Lökringarna var en positiv smakupplevelse. Jag tycker att squashblommorna blev lite menlösa till så mycket frityrsmet. Då föredrar jag min fuskvariant med mjöl och vatten och stekning i olivolja.

Men jag har läst recept där man fyller blommorna med något som ger lite sting åt smaken. Det kan nog vara intressant att pröva.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar