24 juli 2012

Fryst yoghurtkräm

Kärt barn har många namn. Fryst äggkräm hette det i Sverige och nu har man hittat ursprunget i Italien och kallar det semi freddo. Jag har länge gjort en ersättning för glass med mycket turkisk yoghurt för att minska laktosinnehållet.

Just nu i bärtider gör jag den ofta. Den är allra bäst efter 2-3 timmars infrysning men kan också ätas efter längre förvaring. Med stor andel yoghurt blir den då ganska hård. Men god!

Så var det vaniljen. Har man väl börjat med äkta vaniljstång vill man inte byta bort den fast det finns bra pulver att köpa idag. Vaniljstången kan användas till sista smulan. Bäst är ju de små svarta kornen. Sedan förvarar man de använda bitarna i en burk fylld med strösocker och så har man socker som redan är smaksatt. Man kan fylla på socker efter hand för aromen i fröskidorna tycks aldrig ta slut. När bitarna börjar bli gamla kan man faktiskt mortla sönder dem och använda pulvret. Här ska jag börja med en ny glasburk och lägger då nya vaniljstänger i den och förvarar dem i socker som ska fyllas på. Jag råkade ha tre stycken i lager men man klarar sig långt med bara en.


Jag vill alltid ha en klick smaktillsats i varje liten portion som jag oftast fryser krämen i.
Den fryser fortare och jämnare i små burkar. Alla sommarbär blir gott, likaså persika, melon, syltad ingefära etc. Vissa bär kan mosas med en smula socker. Och så äntligen mitt recept.



FRYST YOGHURTKRÄM
2 äggulor
2 msk socker
2 dl vispgrädde
2dl turkisk yoghurt. Kan ökas upp till 3 dl
vanilj
Eventuellt 1 äggvita.

Vispa äggulor och socker pösigt. Vispa grädden. Rör ner yoghurt och grädde i äggsmeten. Smaka av om det skulle behövas lite mer socker. Om man använder äggvitan rörs den ner sist, hårt vispad.

Fördela smeten i små burkar och lägg en klick smaktillsats i varje. Till 1 1/2 sats använde jag 1 hel nektarin skuren i småbitar. Nu ska bara frukten röras ner. Frys 2-3 timmar.

Yoghurtkräm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar