25 april 2013

Vårrulleknyten

 
Jag fick med mig ett halvt paket fryst filodeg sedan barnbarnet gjort små trekantiga knyten med fetaost och oliver till förrätt. Den frysta degen var ju väldigt fin och smulade inte. Jag behövde en lunchrätt med lite kött. Idag bekräftades den idén i P1:s Meny som råd till någon som inte åt så mycket kött och var orolig för att få för lite proteiner. " Laga på asiatiskt vis med lite kött och mycket grönt", blev svaret. Men jag friterar inte utan gräddar knytena i ugnen. Lika gott, enklare och mindre fett.
 
VÅRRULLEKNYTEN
4 pers
1/2 paket filodeg
150 g nötfärs eller annan färs
vitkål, dubbelt så stor bit som färsen
böngroddar, 1/3 - 1/2 paket
1 liten lök
färsk ingefära, ganska stor bit
chilipeppar, en bit  efter smak, kan uteslutas
olja till stekning
stjälkselleri, kan uteslutas
salt, peppar
smör till pensling av degen
 
Skälj groddarna i kallt vatten.Strimla vitkålen fint och hacka löken. Fräs färsen och smula den i lättare olja t.ex rapsolja. Fräs sedan vitkål och lök utan att det blir brynt och lägg i böngroddarna och den finhackade ingefäran och chilin 1/2 minut på slutet. Blanda med köttfärsen. Krydda. Kraftig smak av ingefära avtar efter gräddningen.
 
Pensla ett filoark i taget. Lägg en klick fyllning i ett hörn och vik ihop zickzackvis till ett paket.
 
Grädda på bakplåtspapper i 200 grader men passa dem bättre än jag gjorde.
 
De som blev över blev lika goda uppvärmda i en stekpanna nästa dag.
 
Servera med en yoghurtsås t.ex 1 dl turkisk yoghurt blandad med 1 msk sweet chilisås eller något annat syrligt.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar