28 april 2013

Sunnerbokringlor från Småland

Det har varit stort intresse för mina smålandskringlor ett tag, så jag blev inspirerad att prova några fler noggrant sparade recept. Det här receptet har 2 två moment och börjar med en jästdeg men det är inte så krångligt. De är väldigt lätta att baka ut. Det blir mer matbrödstyp och de håller sig bra några dagar. Hittade ihop med kringlorna råd om infrysning eller torkning av dem. Se längst ner på sidan.

Tillägg efter några bak: Jag minskar på rågmjölet, med minst 1 dl.
 


SUNNERBOKRINGLOR
(ett recept från västra Småland) 
ca 50 st 
100 g smör, flott eller margarin
4 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 dl socker
8 dl rågmjöl
7 dl vetemjöl
2 dl gräddfil eller sur grädde
2 tsk hjorthornssalt
 
Smält fettet, häll på mjölken och låt blandningen bli fingervarm.
 
Blanda jäst, socker och salt med rågmjöl och 3 dl av vetemjölet. Häll över degspadet. Arbeta samman till en deg. Låt jäsa till dubbel storlek.
 
Tillsätt hjorthornssaltet utrört i grädden och lite av det återstående vetemjölet. Arbeta i resten av vetemjölet. 
 
Baka ut till ovala eller runda, ganska stora kringlor. Låt dem jäsa på plåt ca 15 minuter och grädda i 225-250 grader 6-8 minuter.

Kommentar: Det här var originalreceptet. Jag använder färsk jäst, som jag rör ut i vätska och sedan rör jag ner allt i mjölken som en vanlig jästdeg. Kanske därför jag måste ta mindre rågmjöl. Det går bra med både fint och grovt rågmjöl. Att baka på smör är mitt tillägg.

Originalet, ett gammalt urklipp från tidningen Land, ger följande förslag. Infrysning: Packa noga i fryspåsar. Tina långsamt i påsen och sprödvärm några minuter före serveringen. Torkning: 100 graders ugnsvärme och en öppen springa 4 -6 timmar. Förvara i tät burk.  (Jag torkade de minsta, men det blir fler nästa gång. Frysta kringlor blev utmärkta utan sprödvärmning).


 
Torkade Sunnerbokringlor blev väldigt spröda och läckra.

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar