14 april 2013

Biffstek med äpple

 
 
Köpa rätt kött till biff är inte lätt. Ena gången får man ungt kött och den andra något segare. En affär med manuell betjäning vill ju sälja både kvalitet och service, så där kan man fråga. Men dessa affärer är inte så många, så man får hoppas på turen.
 
Jag skulle köpa biff till två dagar med sjömansbiff i lite festligare sammanhang och ville ha det bästa. Innanlår är ju bra och är också fint till en biffstek men fanns inte inne. Neråt i prisklass kom först fransyska och sedan ytterlår som jag tycker blir för torrt.
 
Styckmästaren öppnade då ett nytt paket och började putsa en fransyska. Det blev ett paket med färdigskivat och ett med en hel bit för nästnästa dag. Restbiten såg så fin ut att den också fick bli min och det är av den jag stekt biffar idag. Egentligen lite grovt men det blev fint och lagom segt. De bortputsade bitarna såg så fina ut att jag undrade lite...Jo, det skulle bli köttfärs. Hela kilot maldes direkt till mig och frystes snarast in i små platta paket. Det ska bli köttbullar det!
 
Nu har jag återupplivat ett mycket gammalt recept. Äpplena bör vara syrliga (matäpplen sade man förr i tiden) så att inte såsen blir för söt.
 
BIFFSTEK MED ÄPPLE
 
biff till 4 personer
2 medelstora gula lökar
2 syrliga matäpplen
1 1/2 dl grädde
salt, vitpeppar
 
Stek biffarna och krydda dem. Hacka löken och skär äpplena i  små tärningar. Bryn dem tillsammans i en annan panna eller efter köttet. Slå i grädden och ge det hela ett snabbt uppkok. Smaksätt såsen med salt och peppar. Häll såsen över biffarna.
 
Serveras med kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar