29 april 2013

Sejgryta med sting

 
Idag blev min sejgryta särskilt god och måste fotas. Receptet blir ett prova-själv-projekt för det är svårt att vara exakt med sådan mat. Sej är inte alltid populär men jag tröttnar mindre på den än på torsk. Sedan är det problemet med att få tag i fin djupfryst fisk. I vinter hittade jag storpack med frysta filéer och har lagat dem på längden och tvären. 
SEJGRYTA
3 pers

3-4 potatisar
600 g sej (2 filéer eller fler)
1 stor schalottenlök
1dl vatten
2 msk olivolja
i vitlöksklyfta
1 liten bit färsk ingefära
1 bit chilipeppar (1/3 torkad)
salt, svartpeppar
1 dl vispgrädde eller mer
gräslök, kan uteslutas
 
Skiva potatis och lök och koka nästan färdigt i lite vatten och olivolja. Gärna i en traktörpanna för att slippa lägga fisken i lager. Lägg i den saltade fisken, skuren i bitar samt finfördelad ingefära, vitlök och chilipeppar. Krydda med mald svartpepper. Häll över grädden och koka sakta ca 5 minuter. Man kan vända fisken efter första minuten för att den ska snabbt ska bli genomkokt. Strö över klippt gräslök när den är klar.
 
För ett år sedan berättade jag omständligt hur jag gjorde för att alltid ha färsk gräslök på balkongen. Så här ser de krukor ut som jag tog in från landet härom dagen, den klena som stått i kruka över vintern och den stora som är uppgrävd. Efter skörd åker de ut i jorden igen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar