27 mars 2013

Nougattårta med vinbär

Dukat för den utlovade efterfesten med utdrag ur mitt långa tal.
 
Lyckans fjäril sätter sig på axeln på den som har tid att vänta.
Det kom ett vackert handgjort kuvert med dessa ord på framsidan. Avsändare av något sådant måste vara min positiva, kreativa vän som tidigare gett mig rådet att vara mera personlig på bloggen. 
 
Nu blir det jubileumsmiddag med vackra tal med äkta ord. Tack min vän som själv är som den goda féen i ord, handling och utseende trots vardagen i ett tufft tekniskt yrke. Och tar sig tid att skicka små söta brev med egna bilder och påhitt till en gammal vän. Det är sådant som ger en kraft att ge sig in i bloggvärlden utan kunskaper.
Tack alla mina läsare som är väldigt anonyma men som genom sina besök visat mig uppskattning genom att dela med sig av recepten. Jag ser det i statistiken när det en måndag förmiddag kan komma en klump av besök på ett par recept. 

Jag skulle bli mycket glad och även få hjälp med urval av recept om några fler läsare ville lägga in en kommentar, positiv eller negativ. Man kan ju inte uppskatta allt. Det går utmärkt att vara anonym och utelämna webbadress. Er identitet syns inte hos mig.
Mitt tacktal förklarar förhoppningsvis varför jag idag känner lyckans fjäril på min axel efter ett underbart stimulerande år.

Och här kommer den utlovade tårtan som jag hummade om förra sommaren när jag rekommenderade att ha några klasar röda vinbär i frysen - om det var möjligt. Tårtan kan serveras utan bär. Den kräver lite arbete men det lönar sig för det är en succétårta, som alla uppskattar. Det är ett gammalt tävlingsrecept i en veckotidning men publicerades med ett feltryck. Jag har fyllt i receptet och hoppas allt är rätt skrivet nu. Tårtan blir bäst om den får vila odekorerad över natten.


NOUGATTÅRTA MED VINBÄR
 
Bottnar:
150 g smör
2 1/4 dl vetemjöl
2 1/4 dl havregryn
1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk bakpulver
4 tsk kakao eller efter smak
 
Fyllning:
1/2 dl socker
1/2 dl sötmandel
1 1/2 dl vispgrädde, vispad
1-2 msk kallt starkt kaffe
 
Garnering:
1 1/2 dl vispgrädde
blockchoklad
halvtinade röda vinbär

Blanda ihop alla ingredienser till bottnarna till en deg. Platta ut 3 lika stora runda bottnar på bakplåtspapper. Diameter 20-22 cm. Rita upp cirkeln på baksidan av bakplåtspapperet. Det ryms 2 bottnar på en stor plåt. Grädda i 175 grader 12-15 minuter. Låt bottnarna kallna på plåten.

Fyllning: Skålla och mal mandeln eller finfördela den i en modern maskin. Ställ åt sidan. Smält sockret i en stekpanna och bryn det lätt. Rör ner mandeln i sockret. Häll upp massan på smord plåt och låt den kallna. Stöt sönder nougaten med lite småbitar kvar och blanda ner den i den vispade grädden. Rör ner kaffet.

Lägg ihop bottnarna med nougatgrädden emellan, alltså kräm på  de 2 understa bottnarna.Låt tårtan stå kallt, helst över natten.

Garnera tårtan med vispad grädde, flagad choklad och halvtinade bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar