05 mars 2013

Fridamuffins

Frida
 
Time outen efter black outen betyder inte att jag slutat publicera recept, men jag är fortfarande lite för lat vid spisen. Passar bra att plocka fram broschyren om Frida och låta EU stå för jobbet. Den fruktkunniga vänninan i Blekinge skickade den förra året ihop med lovord över det nya svenska äpplet. Äpplet är en sensation, vinterfrukt som är lagom att äta först nu. Och jag är mycket förtjust. Det är saftigt, syrligt och välsmakande med mycket litet kärnhus. Den nya korsningen anses vara en fullträff som den intresserade kan läsa mer om på nätet.
 
EU stödjer en reklamkampanj med ett recept på muffins där man ska använda andra europeiska jordbruksprodukter, olivolja och äpplebrännvinet Calvados. Jag har inte provbakat. Vet inte vilken typ av olja man ska använda och Calvados saknar jag.
 

 FRIDAMUFFINS
20 st
5 st Fridaäpplen
2 dl olivolja
3 dl strösocker
3 st ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 st vaniljstång
2 msk Calvados
 
Vispa olivolja och strösocker. Riv tre av äpplena och tillsätt dem tillsammans med äggen, fröna från vaniljstången och Calvados. Blanda mjöl, bakpulver och bikarbonat och rör ner i smeten.
 
Fyll muffinsformarna till 2/3. Det gör inget om de höjer sig över formen när de gräddas.
 
Skär klyftor av de resterande äpplena och doppa dem i strösocker. Stick ner ett par i varje muffins.
 
Grädda i ugn på 200 grader i 15-20 minuter.
 
 
 
Tillägg 22 mars: Från Blekinge kom  en varning att små Fridaäpplen som såldes där var sura. Jag hade redan köpt några av mindre storlek och de allra minsta vill jag inte rekommendera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar