14 mars 2013

Havrekakor med russin



Det har saknats inspiration för mig en tid när det gäller bakning. Det blir trotjänaren Bovetebullar samt vanliga vetebullar någon gång. Knapriga smörgåsskorpor II har också blivit en trotjänare. Provbaket bestod av vackert utkavlade rundlar men nu har jag hittat en vardagsmetod. Jag rullar ut degen till två längder och sedan kavlar jag dem en i taget så att det blir en avlång platta. Denna skär jag i avlånga ganska smala bitar. Smaken består och de går fortare att torka.

Nu har jag plockat fram det småkakerecept jag nog använt mest av alla. Det finns i gamla upplagor av Vår Kokbok och är värt att bevara.  Originalet säger snabbhavregryn men jag bakar med vanliga havregryn. Kakorna brukar ha en strykande åtgång.

HAVREKAKOR MED RUSSIN
 
35- 50 st

3 dl havregryn
125 g margarin eller smör
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl russin
3 msk vatten
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Smält fettet och häll det över havregrynen i en skål. Blanda sedan i de andra ingredienserna. Klicka ut smeten på smord plåt.

Grädda i 175-200 grader ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar