24 mars 2013

Lammkorv med rotsakspytt




Studiebesök på Andersson & Tillmans charkuterifabrik gav mig en ny syn på korv. Jag har varit lite skeptisk till utdrygade köttprodukter som blev dyrare att äta än rent kött. Det här skulle egentligen inte bli reklam, bara ett erkännande av charkuterivaror när de tillverkas av riktigt seriösa företag. I vårt storskaliga samhälle har det varit svårt att veta vad som är äkta vara. A & T visade sig ha totalkoll på sina råvaror från ett begränsat närområde. Korven innehåller inga konstigheter, kalvsyltan bara kalvkött etc. Det var faktiskt deras isterband jag stekte före jul för jag hade börjat förstå att de är pålitliga. Det finns säkert fler sådana företag i Sverige och dessutom en marknad för nya att starta. Sprid kunskapen om dem! 

Lammkorven som är gjord på lamm- och oxkött är en höjdare i min smak med god kryddning och gluten- och laktosfri som de flesta av deras korvar. Fettsnål och köttrik (83 %). Perfekt med en fräsch rotsakspytt. Glöm inte persiljeroten som börjar krypa fram ur grönsakslagren.

ROTSAKSPYTT
2 pers.
 
1 stor persiljerot
1 stor morot
2-3 selleristjälkar
1 bit paprika
1 liten bit chilipeppar
olivolja
2-3 msk vatten
örtsalt eller blandade örtkryddor
 
Det här var bara ett förslag med vad jag hade tillgång till under sportlovet. Blanda friskt!
 
Fräs rotsakerna försiktigt, men en god stund, i olivolja. Krydda. Tillsätt vatten och efterkoka under lock.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar