17 mars 2013

Sej i aubergine och tomat

Det är strid om de goda råvarorna. Jag har försökt köpa färsk norsk torskrom men den största fiskaffären hade svårt att få hem för att den exporterades till Kina. Den mindre fiskdisken hade hört att den fina rommen av skreitorsk köptes upp  till Kalles kaviar. Kaviaren kanske görs i Kina?

Förra vintern köpte jag storpack med ryggfilé av sej, nu fick jag nöja mig med vanliga mindre filéer. Sej kan vara väldigt gott men de tunna filéerna kräver nya recept. Inget försök är i topp så idag föll jag för en snabbmetod. Bredvid surkålen på Willys som jag var ute efter stod en burk Aubergineröra , Grönsaksröra med aubergine (44%), basilika och olivolja. Ganska mycket tomat också. Det var ingen besvikelse utan halvfabrikat av god standard. En oöppnad burk får gärna stå i skafferiet som reserv.

SEJ MED AUBERGINERÖRA
2 port
3-4 hg sejfilé eller annan fisk
salt
1/3 burk aubergineröra
riven ost eller något fantasifullare till toppning
 
Smörj en eldfast form. Bottna den med aubergineröran och lägg på sejen skuren i portionsbitar. Toppa med riven ost. Stek i 200 grader ca 15 minuter.
 
Servera med ris eller pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar