13 februari 2013

Jubileumsmiddag med sejbiff och tårta

Lyckans fjäril sätter sig på axeln på den som har tid att vänta.
 
Det kom ett vackert handgjort kuvert med dessa ord på framsidan. Avsändare av något sådant måste vara min positiva, kreativa vän som tidigare gett mig rådet att vara mera personlig på bloggen. Hon är alltid uppmuntrande och jag försökte men kan inte. Jag skriver fortfarande lika torrt sedan exakt ett år tillbaka när jag startade receptskrivandet för att dela med mig av sådant som jag tycker har värde.
 
Nu blir det jubileumsmiddag med vackra tal med äkta ord. Tack min vän som själv är som den goda féen i ord, handling och utseende trots vardagen i ett tufft tekniskt yrke. Och tar sig tid att skicka små söta brev med egna bilder och påhitt till en gammal vän. Det är sådant som ger en kraft att ge sig in i bloggvärlden utan kunskaper. 
 
Tack alla mina läsare som är väldigt anonyma men som genom sina besök visat mig uppskattning genom att dela med sig av recepten. Jag ser det i statistiken när det en måndag förmiddag kan komma en klump av besök på ett par recept. Tack, Karin som gav sig till känna med namn så att vår gamla vänskap av en händelse återupptogs. Tack, gudbarnet och barnbarnet för era inlägg.

Jag skulle bli mycket glad och även få hjälp med urval av recept om några fler läsare ville lägga in en kommentar, positiv eller negativ. Man kan ju inte uppskatta allt. Det går utmärkt att vara anonym och utelämna webbadress. Er identitet syns inte hos mig.
 
Mitt tacktal förklarar förhoppningsvis varför jag idag känner lyckans fjäril på min axel efter ett underbart stimulerande år. 
 
Nu räcker det med tal. Middagen blir sejbiff efter min mormors recept. Det har fått  oväntat många besök. Den planerade nougattårtan kommer på en efterfest.
 
MENY
Sejbiff och nougattårta med vinbär 
 
Sejbiff

Min bardoms fiskfavorit var sejbiff. Helst ska den lagas av tjocka filéer av färsk storsej, vilket väl är en utopi för de flesta av oss. Men tillagningssättet i mitt recept är användbart även på hyfsat stora, frysta filéer.
SEJBIFF, Maries
 
400-600 g sejfilé i portionsbitar
2-4 gula lökar
salt, vitpeppar
smör till stekning
2-3 dl vatten
Saltlag: 4 msk salt och 7 dl vatten röres ihop.
Panering: 2 msk vetemjöl och 2 msk ströbröd, peppar och lite salt
Man behöver en stekplåt med kant och lock.
Gör så här:
Lägg fisken i saltlagen 10 minuter.
Stek löken varsamt. Bryn den inte. Ställ åt sidan
Ta upp fisken ur saltlagen och torka den väl. Panera den på båda sidor och stek den, men bara tills den får en fin yta. Den ska ju koka färdig. Lägg löken i fiskpannan och häll på 2 ½ dl varmt vatten. Täck med lock och koka fisken färdig ca 10 minuter. Smaka av skyn under kokningen och salta och peppra om det behövs. Fyll på med mer vatten om det kokar in för mycket.
Servera med kokt potatis.

Tillägg en vecka senare. En influensatung förkylning slog ut mig totalt. Matlust och ork är puts väck men det kan alltid bli bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar