05 februari 2013

Vinterflundra

Att plattfiskar bara ska ätas på sommaren har jag fått äta opp. Min favoritfiskdisk har börjat sälja småflundror varenda dag till "fyndpris". De är tjocka av rom nu. Jag råkar tycka om fiskrom av alla slag. Det går utmärkt att steka fisken som vanligt med rommen kvar, fast det kanske tar lite längre tid. Om de båda romsäckarna är väldigt tjocka kan man lirka ut dem och steka dem vid sidan av fisken som jag har gjort här. Själva fiskköttet är förstås magrare nu.



                      Stekt rom från flundra med blå potatis

Snabblunch tidigare i veckan blev två små flundror, gröna ärter och turkisk yoghurt smaksatt med syltade apelsinskal.

Mitt recept på syltade apelsinskal är behändigt när man blir inkörd på det. I år har jag inte hittat några ekologiska apelsiner som väl vore lämpliga utan använt andra, gärna italienska. Man kokar ju av skalen 3 gånger så då bör väl ganska mycket onödiga ämnen försvinna. Man kan undra om industrins råvaror är renare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar