02 februari 2013

Lila potatismos

Låter detta gott ??? Potatisskörden i mellansverige har haft urusel kvalitet om den inte ruttnat bort. Potatismos på mjölig potatis kunde bli klistrig. Så hade grönsaksdisken specialskyltning av "Blå Kongo, lämplig till mos". Potatiskunniga smarta väninnan har ibland lovordat knölen som man aldrig får tag på. Provkoket blev så bra att det följts av mera mos.




MOS PÅ BLÅ KONGO

Skala och koka potatisen. Den blir klar på ca 15 minuter. Pressa den helst för att den ska bli luftig. Koka upp ung.1 msk mjölk eller grädde per person och 
en smörklick. Rör ner i potatisen. Salta och peppra.

Man fick stränga förmaningar av mamma om att koka mjölken men ingen förklaring till varför. Senare har jag lärt mig att det ger mycket bättre konsistens på moset.

SVARTPEPPAR - LYXVARIANT

Lutfisksäsongen är över nu, men jag hade lagt lite på lager och lila mos blev perfekt tillbehör. Och nu kommer svartpepparn in från Fair Trade. Hur beskriver man pepparsmak?  Rund, mjuk, aromatisk, inte alls skarp ovanpå lutfisken. Kornen var lite lätt skrynkliga. Nästa gång hamnar den i potatismoset också.  Den såldes i glasburk med en liten kvarn i locket men den begrep jag mig inte riktigt på. Prova om det är möjligt.

TILLÄGG: Återbesök i Globalen med min pepparburk. Jag hade krånglat för mycket. Kvarnen är genialisk.

 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar