11 juni 2012

Svensk sparris



Rå  sparris

Hurra för svensk  sparris som dröjde länge i år. Hoppas att säsongen förlängs på grund av sen start för den bör ju bara skördas fram till midsommar. Denna kommer från Gotland och kunde köpas styckvis i en affär som satsar på sortering i grönt. I Skåne kan man nog köpa den på många ställen.

Kilopriset verkade först avskräckande men jag plockade ihop för den summa jag betalade för en knippa importerad sparris för en tid sedan. Och vilken skillnad i smak och kvalitet. Här kunde man äta större delen av stjälken. Man bryter  i nederdelen och det hårda går av. Det var bara 3-4 cm som gick bort.



KOKT SPARRIS



Koktiden är bara några få minuter. Eftersom de ofta är för långa för en liten gryta kan man skära av en del och låta den koka 2 minuter extra. Slut på receptet.

Så här lärde jag mig själv att älska sparris som mamma  köpte på torget. Några stjälkar och en klick smör framför sig. Inga distraherande smaker. Så här har mina barnbarn också lärt sig uppskatta den. Man äter med fingrarna.

Det finns massor av intressanta recept, och några har jag väl smakat men det blir till slut bara det enklaste.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar