13 juni 2012

Spröda rågkringlor



Smålandskringlor visade sig vara populärt. En kunnig vän påpekade ju att matberedare är olämpligt, för degen skall arbetas snabbt och får inte bli varm. I stället ökade hon på mitt receptförråd så jag har nu ca 20 olika kringlor att välja på. Ett av dem kallas bara kringlor och jag blev nyfiken. Det innehöll ingen sur mjölk och mjölmängden till 3 dl mjölk var 1 näve rågmjöl och 1 näve vetemjöl. Jag tolkade det som att man måste pröva sig fram men i varje fall ha liten mjölmängd.

Jag har gjort om receptet för jag behövde använda en burk creme fraiche. Kringlorna blev spröda och alldeles för goda när de var färska. Många kringlor verkar ganska söta och jag minskade på sockret också.

SPRÖDA RÅGKRINGLOR
(Omarbetat recept från Hovmantorp)
2 1/2 dl fint rågmjöl
2 1/2 dl vetemjöl
5 msk socker
4 tsk hjorthornssalt (obs 1 dryg msk)
1/2 tsk bakpulver
2 dl creme fraiche
1 dl mjölk
1 dl smält smör

Blanda de torra ingredienserna och arbeta snabbt in vätska och sist smält smör.
Justera mjölmängden om det blir för blött. Degen kan vara ganska lös men ändå gå bra att rulla ut i mjöl. Forma smala kransar.

Grädda i 200 grader ca 10 minuter, men passa dem noga för de blir lätt bruna.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar