07 juni 2012

Biffgryta med aprikoser

Det bara blev en utsökt biffrätt till lunch idag men fotografering var inte påtänkt. Den egna späda vitlöken satte stinget. Det började med ett fryst paket grövre biffkött utan etikett.

 

BIFFGRYTA MED APRIKOSER

1 biff per person
2-3 torkade aprikoser per person 
1 liten vitlök med lite blast till 3 personer (mindre än på bilden)
Ev några basilikablad
salt och peppar

Stek biffarna, salta och peppra dem och lägg dem i en gryta. Skölj ur stekpannan med varmt vatten och häll skyn över köttet. Tillsätt vitlöken skuren i 2 delar på längden och aprikoserna. Koka tills köttet är mört. (Man kan låta vitlöken stekas lite lätt på slutet bland köttet för rundare smak).

Grytan åts först efter två dagar med ris. Tydligen den typ av rätt som blir bättre efter uppvärmning.

Basilikan växer fortare än användningen av den, så jag fryser in överflödet. Jag lägger hela blad eller små kvistar i frysburkar. För att spara frysutrymme har jag just till kryddor likadana platta burkar som kan travas. Viktigast tycker jag persilja och dill är. Andra bra örter är gräslök, det tunna gröna på fänkål (till fisk) och körvel. Annars är det väl enklast med torkade örter. Jag torkar också en del basilika. Men det måste vara roligt och gå av bara farten. Många har inte en chans att hinna sådant småplock.

Saftig melon blir perfekt dessert. En matkedja har just nu kampanj för att introducera en (åtminstone för mig) ny melonsort i Sverige så billigt att man måste prova. Piel de sapo från Spanien. Den slår det mesta. Saftig och rensmakande.




 Pelargonen i bakgrunden är Attar of Roses vars blad jag använder till att smaksätta muffins.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar