28 februari 2012

Odla tomater




Foto:Leif Lindblom



FRYSNING AV TOMATER går visst. Förr brukade jag skålla och skala dem, jobbigt. Så läste jag att i Frankrike fryser man in tomater utan
behandling och med bevarad smak, bekvämt. Små cocktailtomater fryser jag hela, större delas i stora bitar. Skadade tomater kan alltså tas om hand när man har överskott. Vid perioder när jag haft kontakt med odlare som odlar naturligt (i jord) har jag faktiskt köpt för att frysa in för att ha smakrika tomater på vintern.

VARNING! De frysta tomaterna passar ju inte i sallader eftersom de säckar ihop ganska snart, utan man lägger dem direkt i grytan. Bilden vid tomatsoppan visar tomater direkt ur frysen.


ODLING. Att dra upp tomatplantor inomhus är en utmaning. Söder om odlingsgränsen Dalälven kan man så dem tidigast 1 april. Ljuset räcker inte tidigare och de får ändå  inte planteras ut för tidigt. Jag vet ingenting om hur man odlar dem längre norrut eller i växtzon 1 i sydligaste Sverige. Inomhusodlade plantor blir klenare än köpta men kommer alltid i fatt. Och så kan man välja en intressant sort. 


För balkongodling i kruka ska de bästa sorterna (enl någon trädgårdstidning) vara Siberia och Bloody Butcher. Jag odlar alltid dessa på friland. 

SIBERIA ska tjuvas och ha bara en stam. Den sätter frukt vid lägre temperatur än andra sorter. Den blir inte så hög. Jag köpte en planta en gång och vet inte vem som säljer fröet. Eget frö har gått bra. Nu läser jag på Google att den odlas som busktomat. Jag är tveksam till det och tror att jag köpte den som uppbindningstomat av en trädgårdsmästare.

BLOODY BUTCHER är en tidig busktomat. Varenda skott ger en klase. Lättodlad och med god smak. Den blir så stor som krukan tillåter, men man bör ha ganska stor kruka. I skyddat läge på friland får jag mycket stor skörd. Vi har haft eget frö länge, men i fjor fick jag tag i nytt från Weibulls.

Odling i korta drag. Så första veckan i april. 5-7 frön i varje kruka. Plantera om dem en och en så fort plantorna är hanterliga. Viktigt att de får ljus och inte har det för varmt. Det gäller att hitta en balans mellan ljus, värme och vatten. Det är inte lätt men alltid utmanande.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar