14 februari 2012

Mellis

Det är roligt att hitta på MELLANMÅL till matglada gossar. Reklamen för svenska råvaror i februari behövde de inte äta upp.




Morötter (svenska)
Äpple, Cox Orange (svenskt)
Päron, Alexander Lucas (svenskt)
Vindruvor (influgna)
Danskt rågbröd (bakat i Sverige)
Getost, Caprin (svensk)

Brödet räckte inte och -Kan jag få lite mer ost?

MELLIS II
Härom veckan fick de laga soppa på gröna ärter, några gröna blad och buljong. Avredd med creme fraiche och lite häftigt kryddad. Den yngste fick mäta i deciliter och skötte omrörning. 10-åringen fick purea den med handmixern och gav sedan omdömet "den godaste soppa jag ätit".

MELLIS III

 Frysta blåbär med varm mjölk är mycket populärt.


Om vi har tid kan vi väl bidra till energibesparing genom att i första hand köpa närproducerade produkter? För det finns affärer som bryr sig. Men jag är också den första att inte alltid följa sådana råd. Se mitt bakrecept i nästa inlägg. Jag plockar inte tranbär i skogen utan köper en fin torkad sort från USA.


7


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar