11 februari 2012

Chili


CHILIPEPPAR bör sås i februari. Den röda man köper i livsmedelsaffären nu på våren kan gå som frö men det är säkrare att köpa. Skall den odlas som krukväxt får man kolla noga på storleken. Utomhusodling kräver skyddat läge och en god sommar. Jag köper gärna fröerna från Lindbloms Frö i Kivik. De är stora på ekologiska fröer men säljer bara på postorder  (www.Lindbloms.se). Deras fröpåsar anger optimal groningstemperatur, vilket kan vara svårt att få tag på. I år har de en ny JALAPEÑO som jag skall prova. Skall du köpa från Lindbloms kan jag rekommendera deras kålrabbi (Olivia och Noriko), basilika (inomhus) och squash.
Sådd av chilipeppar. 5-6 frön i varje kruka (gärna såjord). När plantorna fått 2-3 bladpar delar man upp dem på ny jord, en i varje kruka. När de kommit igång ordentligt ger man svag krukväxtnäring en gång i veckan. De måste stå ljust.
När de små vita blommorna kommer kan man pollinera dem (borsta lite frömjöl från den ena till den andra). Nu gäller det att tillväxten är god så att plantan orkar behålla blommorna. Man kan börja odlingen inomhus och om sommaren blir varm flytta ut hela klumpen i jorden. Plantan är faktiskt så tålig att om den skulle råka torka ut en dag återhämtar den sig efter vattning.                                             
                                                       
                                                                
         Visst är det mysigt att ha sin egen torkade chili hängande vid spisen hela vintern men om man inte har så mycket tid för odling tycker jag basilika kommer först.
Jag läste i en aktuell trädgårdstidning att  Genovese stam 7 skulle vara den bästa. Jag har kvar fröer av stam 4 från förra året och det blev då väldigt fina plantor.
Jag har i år beställt Aromatto, som är rödgrön med stark arom.
Det går utmärkt att frysa hela blad av basilika och smula ner dem i maten medan de är frysta. Odlingsråd kommer snart.

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar