06 november 2012

Lammkotlett med rotsaksmos


Passa på och njut av lammköttet i säsong eller frys in när priset är förmånligt. Idag stod  jag bredvid en kund som visste att det var leveransdag och hon köpte ett halvt lamm direkt, allt skivat i tjocklek som kotletter. Jag har tidigare köpt en frambog som numera anses som det godaste köttet, skivat i ca 2 cm. 
Nu blev det bara färsk kotlett för min del. Det blir så läckert med bara god kokt potatis och helst haricot verts. Och så lite vitlökssmör.

Idag ville jag testa ett tips med mos av potatis och palsternacka.

 
 
LAMMKOTLETT MED ROTSAKSMOS
 

Lammkotletter efter tillgång ( kan bytas mot kryddad korv med griskött som passar bra till palsternacksmoset).
 
Stek kotletterna med salt och peppar och gärna ett stänkgaller över stekpannan.
 
potatis efter matlagets storlek, 2/3
palsternacka, 1/3 eller mer
mjölk eller grädde att runda av med
salt, vitpeppar

Palsternackan bör kunna bytas mot någon annan rotsak som morot eller kålrabbi.

Koka rotsakerna och pressa dem i potatispress (luftigast) eller stöt dem. Smaka av med salt och peppar. Runda av med lite mjölk eller grädde som potatismos men gör det inte så löst. Bilden visar varianten utan mjölk men jag föredrar lite avrundning.

Tillbehör blev lätt tinade tomater med basilika samt vitlökssmör till köttet.

Det blev gott, lite kryddigt. Men trevlig omväxling till bara potatis.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar