22 november 2012

Äppelris


Till och med den här gamla trotjänaren ställde till bekymmer när jag skulle provlaga för att göra recept. Vi gjorde den ofta med råris för att få en mustig och lite nyttig rätt som var god med mjölk. I affären blev jag tveksam bland en massa fullkornsris  som jag till slut köpte. "Opolerat ris med extra smak". Det var inte i min smak och ett samtal med ansvarig firma visade att det inte var detsamma som råris.

Nu tog jag fram mitt fina, vita italienska avorioris med mycket lyckat resultat.


Äppelris
 
ÄPPELRIS
1 dl avorioris
3 dl vatten
3-5 äpplen
1-2 msk socker
 
Koka ris och vatten 10 minuter. Tillsätt skalade äpplebitar och koka till önskvärd konsistens. Tillsätt mer vatten om det verkar för tjockt. Låt sockret koka med ett par minuter på slutet. Var försiktig med sockermängden för riset smakar mycket sötare när det kallnat.  
 
Servera kallt med mjölk och /eller som här lite hackade nötter för den laktoskänsliga. 
 
Finns det någon som vet av vilket märke man kan köpa ett välsmakande råris? Jag vore mycket tacksam för en liten rad.
 
 
Jag tog en promenad ner till Martinas för att få ta en bild av paketen med deras fina italienska rissorter. 
 
 
Det här riset använder jag alltid till risotto och det är så gott att jag börjat använda det i flera sammanhang. Arborioriset har något större korn, men Carnaroli har också stora korn och en del anser att det är bättre. Jag tänker inte jämföra för de är superfina båda två. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar