22 oktober 2013

Fiskgryta med kålrot

Just nu är den period när svenska odlare säljer sina produkter billigt för att spara lagringskostnader. Rotsaker och lök kan man köpa billigt - om man har förvaringsmöjligheter.

Kålrot är min favorit och jag äter den ibland hellre än potatis. Kokt på enklaste sätt och serverad med en smörklick är den faktiskt mycket snäll mot en ömtålig mage. "Affären " sålde dem urbilligt och jag köpte först en styck för provkok. Den var toppen så nu har jag en stor kase kålrötter på balkongen.

I går lagade jag något huvudlöst: fiskfilé på en bädd av kålrot och fänkål. Allt gick åt och jag ska laga det igen för fotografering. Receptet får bli "pröva själv" för det kan säkert varieras. Det blev gott!


FISKGRYTA MED KÅLROT
 
Filéer av vitfisk
kålrot i tärningar så det mättar
fänkål i mindre mängd, ca 1/4 av kålroten
pasta av vitlök och ingefära, 1-2 tsk per person, alternativt vitlök och färsk ingefära
salt, peppar, någon örtkrydda (basilika, salvia)
tomat i liten mängd, färsk eller puré
vatten
grädde, mängden beroende av om det ska bli gryta eller soppa
 
Koka kålrot och fänkål i så lite vatten att det knappt täcker. När det är nästan mjukt lägger man i fiskfiléerna, salt, peppar och de övriga ingredienserna. Häll på grädde. Sjud 4-5 minuter. Smaka av kryddningen.  Den behöver vara ganska tuff för att balansera den söta kålroten.
 
Den fina vitlökspastan med 75 % finhackad vitlök var en trevlig bekantskap. Det är en engelsk produkt av märket NATCO. Passar lika bra i kötträtter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar