15 oktober 2013

Ugnstekt fläsklägg

 
 
Försmak av julskinka var det inte tänkt som. Affärerna har överbjudit varandra med extrapris på rimmad fläsklägg, när charkuterifabrikerna satsar på julskinka och får en massa enklare delar över.Fläsklägg med rotmos är kalas men jag fick lust att prova något nytt.
 
Scan har ett recept där man lägger den rimmade läggen i gryta med lock och ugnsteker den 8 timmar i 100 grader. Jag dristade mig att ugnsteka den öppet 3 timmar i 125 grader. Smakade som god julskinka men köttet var lite fastare. Gott! Kan serveras på många sätt. Min lägg på drygt 1 kilo med ben var lite knappt till 4 personer.
 
UGNSTEKT RIMMAD FLÄSKLÄGG
 
1-1,5 kg rimmad fläsklägg med ben
grovkrossad vitpeppar
lök och morot i stora bitar
 
Lägg allt i  en braspanna. Stick in en köttermometer. Ugnstek i 100 grader i 3 timmar. Termometern visar då 75-80 grader.Utan termometer bör 3 timmar räcka för en mindre lägg men man får väl försöka med lite längre tid om steken är stor. 
 
Servera med potatis i någon form, en kall sås och råkostsallad. 
 
Jag har ännu en fläsklägg i kylskåpet och tänker pröva att steka den lika länge men insvept i folie. Ska rapportera om resultatet blir bra.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar