15 oktober 2013

Tomatpuré

Det blir recept på barndomens älskade tomatpuré fortare än jag trodde. Andra försöket motsvarade alla mina förväntningar och minnen. Problemet är att förminska receptet. Den här lilla burken innehåller 1 liter tomatbitar vilket är 1/6 recept. Det gick utmärkt att använda eftermognade tomater. 

Jag skriver ut originalreceptet med kaffekoppar (kkp) som är 1,5 dl samt uträkning i deciliter. Den som vill pröva ett mindre recept får lita på den egna matteförmågan.


 
TOMATPURÉ 
 
16 kkp (2,4 liter) eller 2,5 -3 kg skalade skurna tomater.
1 kkp (1 1/2 dl) finskuren lök
1 1/2 kkp (2,25 dl) brunt socker
1 1/2 kkp (2,25 dl) vitt socker
1/3 kkp (1/2 dl) salt
2 kkp (3 dl) inläggningsättika (2 delar 12% ättika och 3 delar vatten)
1 tsk vitpeppar
1/2 tsk malda nejlikor
1/2 tsk muskot
1 tsk malen kanel
 
Det hela kokas sakta i 3 timmar och röres hela tiden (då och då). Med ett mindre recept kortas tiden. ( 1 liter tomater behövde 2 timmar). Är hållbart.
 
Det gamla receptet kallas Konserverad tomatpuré. Min mor förvarade den i glas i källaren men hur lång hållbarheten var minns jag inte. Men jag minns att den blev blev så tjock att det var svårt att få ut den ur de tjockhalsade flaskorna. Idag kallas ju sådan puré för ketchup.
 
TIPS: Jag använde eftermognade små tomater. Att skålla och skala verkade jobbigt. Jag skar bort stjälkfästet och gjorde ett snitt i skalet neråt längs ena sidan. Skalen fick vara med i koket av de hela tomaterna och efter 1 timme kunde jag fiska upp de ganska stora skalbitarna. Purén blev kanske ännu bättre när allt kokte med.
 
 


1 kommentar:

  1. Vilket lyx med en alldeles egen tomatpuré. Det är faktiskt ingenting jag har provat men det låter otroligt gott och sen vet man ju vad man får.

    SvaraRadera