18 september 2013

Tomatsallad

 
Frilandsodlade tomater är lite (mycket ) extra. Idag stod en kvinna från Iran och luktade på mina plantor för att doften påminde henne om barndomens dofter. Fröerna till mina tomater kommer mest från Makedonien och är otroligt söta och goda. Jag sprider dem gärna. Den spruckna övermogna tomaten ska lämna sina fröer till nästa års plantor.

Och detta är mitt lilla budskap. Om du fått fram tomater som du är nöjd med,  så ta vara på några fröer. Man vet säkert vad man får och slipper jaga fröer i handeln. Det finns goda råd på nätet om hur man gör. I princip lägger man dem i ett glas vatten ett par dar och silar sedan av dem och låter dem torka på ett papper.

TOMATSALLAD
 
Tunt skivade stora tomater
Finhackad lök ovanpå, gärna rödlök
Finhackad persilja överst, kan uteslutas
God vinägrett, gärna balsamvinäger och olivolja
 
Urgott. Man glömmer så lätt det där allra enklaste. 


 
Ett par dagar senare kom dessa bumlingar hem från
odlingslotten. De gula är från en sån där vänskapsplanta utan namn. De är väldigt goda.

Jag har tidigare gjort ett prov (på ungefär) på min mors tomatketchup men väntar med receptet tills jag är helt nöjd. Nu gjorde jag i stället en fantasiröra på en övermogen tomatbumling. Den blev väldigt god och är inte syrlig.
TOMATRÖRA


1 sönderbruten stor tomat, skalad
1 liten gul lök, hackad
1 klyfta vitlök, hackad
1/2 färsk chilipeppar i stora bitar så kan man fiska upp om det blir för starkt
olivolja
1 msk  vatten
lite hackad persilja
salt och svartpeppar

Fräs i olja, tillsätt vatten och låt puttra.

Passar till allt. Min hastiga tallrik innehöll några små delikatesspotatisar ( som jag satte i augusti), 2 kalla kokta rödbetor och några skivor spickekorv på lammkött. Tomaten behövde åtgärdas och det visade sig att röran passade till rödbetan. Det är faktiskt sant.




 
 
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar