26 september 2013

Fryst pepparkaksrulle

Hej, gamla och nya bloggbesökare. Nu när gurkor och plommon är avverkade, till belåtenhet hoppas jag, är frågan vad ni vill ha nästa gång. Recept har jag gott om och idéer också men är lite rädd för att ta upp det som är för vanligt. Besöken från USA har ökat och är drygt 10 procent. Vad man söker därifrån har jag inte en aning om för ingen säger ett knäpp. Detta gör att jag ska pröva några recept som förekommer i tidningar men som kan vara mindre kända för utlandssvenskar.

Jag börjar med en egen favorit som kan passa nu med nykokt lingonsylt. Ungefär samma finns i en Smålandskokbok.


FRYST PEPPARKAKSRULLE
 
3 ägg
1 1/2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk nejlikor
1/2 tsk bikarbonat
2 msk filmjölk
 
Fyllning:
1 1/2 dl vispgrädde
1 dl lingonsylt 
 
Vispa ägg och socker. Tillsätt övriga ingredienser. Grädda på bakplåtspapper mitt i ugnen i 250 grader, ca 5 minuter.
 
Stjälp upp på sockrat papper och dra av bakplåtspapperet. Låt kallna.
 
Grädden vispas hårt. Sylten rörs ner med lätt hand. Bred fyllningen på kakan och rulla ihop från långsidan. Lägg kakan i plastpåse i frysen.
 
Skär så många bitar som går åt av den frusna kakan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar