29 september 2013

Tjälknöl

Snart oktober som ju kallas slaktmånaden. En annons från en livsmedelsbutik som är känd för sin fina köttdisk påminde mig om detta. De erbjöd olika stekar och delar av svenskt oxkött. Och jag blev sugen på att laga tjälknöl fast frysen inte har någon oxstek i lager. En massa reklam för torkat kött från sydeuropa, som inte alltid är berett av lokalt uppfött kött, gav mig idén. Vi kan ju själva.

Tjälknöl har jag lagat, faktiskt tre stycken på raken en gång till ett stort kalas. Idag vill jag påminna om receptet om någon har storslakt eller erbjudanden på gång. Tjälknölen måste ju köpas då för infrysning. Man kan använda billigaste högrev som blir fint, men när man ändå besvärar sig kan man också välja lite finare fransyska eller nötbog. Benfritt viltkött är också lämpligt.

Mina första recept kom från vänner i Kiruna som föreslog stektemperatur mellan 75 och 100 grader samt stektid mellan 8 och 15 timmar. Det sista valet har jag löst med stektermometer. Börja alltså nu med att köpa en stek att frysa in om du är nyfiken. Resultatet är fantastiskt gott.
 
TJÄLKNÖL
 
1,5 kg benfritt oxkött, ungefär
Lag:
1 liter vatten
1 dl salt
1-2 msk socker
 
( Något recept hade en lag på 2 liter vatten, 1 1/2 dl salt och 1/2 dl socker. Kan tyda på  större stek )

 Stek köttet i ca 80 grader. Sätt i en stektermometer när den har tinat.
Stektid:
65 grader för rosa kött
75 grader för genomstekt

Jag väljer närmare 75 grader för säkerhets skull. Om man ska spara köttet flera dar som kallskuret kan det också vara lämpligt.

Lägg den varma steken i ett trångt kärl och och häll över den kallrörda lagen. Lägg den sedan med lagen i dubbla plastpåsar, som får stå i ett trångt kärl ( för säkerhets skull igen). Den ska ligga i lagen 4-5 timmar. Häll bort lagen. Servera steken kall.
 
 
SISTA TOMATSKÖRDEN




Vad gör man? Så här svarade kära systern: Olja in dem och och ugnstek stek dem i 100 grader i 3 timmar. Strö över flingsalt eller grovt havssalt och servera till det mesta, varma eller kalla. Kan förvaras i en burk några dagar. Jag tycker de är bäst kalla efter en dag i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar