03 augusti 2013

Fyllda squashblommor

Det måste bli ett försök med fyllda squashblommor. Jag letade runt på nätet och fann att den gemensamma nämnaren var mozzarella, ägg eller äggula och vetemjöl. Därtill olika smaksättare som kapris, lök och kryddor. Det vettigaste receptet hittade jag på resesidan www.in-italia.se/newst_719.asp. Man lade en bit mozzarella i blomman och doppade i äggröran som panad. Jag gjorde som i de andra recepten : hackade mozzarellan och gjorde en röra att fylla med och doppade paketet i min vanliga panad. Ena gången smaksatte jag med ansjovis, den andra med färska örter och vitlök. Skillnaden blev inte så stor och definitivt för mäktig i min smak. Senare hittade jag i en kokbok ett recept med en bit mozzarella i blommon och panad av mjöl och vatten.

I Italien tycks man ofta panera i ägg och vetemjöl. Jag har provat och tycker att det också blir lite stabbigt. Nu är jag tillbaka till min vanliga panad med mjöl + vatten eller mjöl + öl. Enklast och gott. I fortsättningen blir det ofyllda blommor, squashskivor och lökringar. Barnbarnet som smakat berättar gärna om hur roligt och gott det var.

I ett kockprogram på TV lärde jag mig nyligen att man ska salta i panaden och inte på den färdigstekta rätten, för då mjuknar stekytan. Tro´t den som vill.

Så här blev mina fyllda blommor. Mättande och inget tokigt men onödigt arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar