07 november 2013

Gammelsaltad sej

Gammaldags men på väg tillbaka i Norge. Mormor/farmor skulle varit överlycklig om hon fått den 5-litersspann med saltad sejfilé som jag hade med mig hem sommaren 2012. Då var den tyvärr bara 1 år gammal sade leverantören. Fiskarnas barnbarn med moderna utbildningar hobbyfiskar och saltar ner. Grossister köper upp av enstaka äldre fiskare. För några år sedan fanns den bara inom familjerna.

Jag skulle försöka laga mammas saltfiskbullar som hon noga lärt mig. Man maler den salta sejen, rå potatis och lök i köttkvarn.  Blandar smeten med mjöl och formar runda bullar med en klick tärnat salt fläsk i mitten. Precis som grova kroppkakor. Det misslyckades pga olämplig potatis. Så mycket arbete känner jag inte för en gång till med risk för besvikelse.

 
GAMMELSALTAD SEJ

Nu blir det kokt salt fisk med potatis och smör ibland. Kan det vara inbillning att jag tycker den smakar bättre nu, ca två och ett halvt år gammal.
 
Den hela  filéade fisken ligger varvad med massor av grovt salt och lite vatten. Man vattnar ur den ett dygn före kokning. Jag har förvarat min spann med lock längst ner i kylskåpet, men den  påstås hålla sig i en kall källare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar