12 februari 2014

Quinoasallad

Jag har alltid ögonen öppna för kalciumrika vegetabilier som kompensation för mjölk. Kål av alla slag är ju bra och jag hade hört talas om quinoa som jag äntligen fick tag på.


Man kan äta den som ersättning för ris, men jag inbillar mig att den är mycket mera mättande. Jag lade upp  som en mindre risportion i går men fick lämna kvar en del på tallriken fast det var väldigt gott. I går blev det en vegetarisk tallrik med quinoa, råkostsallad och en liten avokado.

Råkost så här års blir ofta vitkål och morot, allt finrivet. Just nu kryddar jag allting med färsk ingefära som jag också hittade ett fynd av häromdagen. Den var ekologisk och kom från Peru. Saftig och god, inte så grov. 20 kronor för 200 g. ( Priset tar jag snart bort för jag undviker sådana i bloggen. De ändras så fort)


Idag blev det quinoarest, råkost och lite knaperstekt rökt fläsk - eller nötter för den som inte äter sådant. Tillbehöret är turkisk yoghurt, smaksatt med ingefära och chili.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar