29 december 2012

Vörtbröd

Julens vörtbröd var mitt första bak med riktiga vörtkryddor. Ändå vågade jag göra lite efter eget huvud. Det kan som värst bara bli fel  och det gör inte så mycket när man kan gå ut och köpa ett annat bröd. Det är så roligt att prova. Nu blev det mycket bra och alla var förtjusta, så här kommer mitt recept.

Jag ville vara säker på att det inte skulle bli smuligt och blandade lite mjölk i degvätskan. Sirapsmängden (smaksak!) är mindre än i andra recept liksom mjölmängden. När jag rörde ihop degen för hand fick jag en smidig deg, nästan som en vetedeg, och behövde bara runt 11 dl mjöl till  5 dl vätska. Vid det här andra försöket använde jag vetemjöl special som gav ett mera elastiskt och saftigare bröd än vanligt vetemjöl.


VÖRTBRÖD
50 g smör
3 dl vatten
1 dl mjölk eller vatten
1 dl porter eller annat öl eller vatten
50 g jäst
1 påse, 90 g vörtmix
3/4 dl mörk sirap
2 dl fint rågmjöl eller rågsikt
4 dl rågsikt
4-5 dl vetemjöl special eller vanligt vetemjöl. Troligen mer vid ältning i maskin.
1 dl russin, kan uteslutas. Ta då lite mer sirap.
 
Smält smör och ljumma med vätskan. Rör ner jäst, sirap och vörtmix. Rör först ner det grova mjölet och därefter vetemjölet lite i sänder. Låt degen jäsa till dubbel storlek.
 
Arbeta ner degen i bunken och älta den färdigt på bakbordet. Forma två avlånga bröd och jäs dem. De ska bli lite pösiga men inte så mycket att ett figeravtryck helt stannar kvar.
 
Ugnstemperatur 225 grader i 10 minuter, därefter 200 grader ca 35 minuter.
Pensla bröden med varmt vatten ett par gånger mot slutet av gräddningen.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar